Fy skäms Telia!

Införd i Knivstabygden som nyhetsartikel 2010-06-02. Vi bor i Knivsta och här har Telia närapå monopol, för det är inte mycket konkurrens på marknaden. Det finns en annan aktör också, men han har inte just där vi bor.

I december förra året medd. jag Telia att vi var intresserad av att koppla in mig på deras Fiber-LAN, vilket bla. inbegriper Ip-telefoni, fast bredband samt optisk kabel för TV. Jag sa att jag ville vara ute i god tid för att kunna se när kronprinsessan gifter sig 19 juni -10. Kvinnan i växeln sa att om 1 v. skulle jag få offerten. Det tar så lång tid att räkna ut varje ny kund, sa hon. 1 v. gick sedan 2 v. och när det hade gått närapå 3 v. sa en annan att det tar 4 v. Det stämde inte alls! Först när 6 v. gått, fick jag offerten, den var på…håll i er: 15 000 kr. Jag kollade med några grannar och de sa att de också fått på pricken 15 000 kr. Alla jag har pratat med har sagt samma summa.

När jag väl fått offerten, medd. man mig att det hade gått mer än 1 mån. och därefter var inte mitt ärendenr. längre giltigt. Vidare medd. de att det bara skulle bli denna omkostnad. Jaha, så kom det fram lite pö om pö att det trillade in mer och mer. Först fick jag veta att bredbandswitch, telefoniadapter samt digital-boxen var gratis. Sedan sa Telia att man tar betalt för bredbandsswitchen och digitalboxen kostade pengar. Extra digitalbox kostade inga pengar alls. Denna gång medd. man mig att det skulle inte kosta något mer och att jag skulle kunna se TV 17 maj. Jaha, blev det så? Nej, idag fredag medd. Telia att leveransdatum är ändrat till 31 maj, pga. problem med rör in till mediaskåpet. Sedan får jag veta att för att kunna se TV i mer än ett rum måste man då köpa en box till för 100 kr/mån. i 18 mån. Dessutom tillkommer krypteringsavgift på 498 kr/år + routerkostnad om man vill ha mer än dator.

Några frågor:
1. Om det nu är samma summa (15 000 kr) för alla ska det ju inte ta 6 v. för att räkna ut detta?
2. Telia har ett förfarande så att de tar max 6 v. för att få offert, men bara 1 månad där ärendenr. är giltigt. Hur tänkte ni där?
3. Ska det ta ett halvår för att kunna koppla på 6,2 m fibertråd?
4. Hur är det fatt med era medarbetare? Vet höger hand alls vad vänster hand gör? Det är ju bättre att ni medd. er personal som sitter i växeln samma prisuppg.
5. Varför informerar ni inte om detta med extrakostnader med router och TV-boxar und so weiter för det är ju sån´t man vill veta. Det är mer ärligt att lägga alla papper på bordet. Nog kan jag betala, men det är ert sätt jag vänder mig emot!

Jonas Dahlgren