Varför köra tomma bussturer?

Införd i UNT 2005-05-25. DEBATT. Länstrafiken har idag ett flertal bussar på turer där inga eller väldigt få resenärer åker. Samtidigt som man besitter information att det är så, bryr man sig inte om att sina entreprenörer sätter stora bussar som spyr ut dieselrök på dessa turer. Det skriver Jonas Dahlgren, busschaufför, som själv kört många bussturer i Uppsala län.

Media meddelade för en tid sedan att det säkraste sättet att färdas i trafik var i buss. Som busschaufför är det naturligtvis ett glädjande besked. Upphandlingen om busstrafiken sker i första hand till entreprenörer som ger bästa paketlösningen och en mycket viktig bit i detta är standarden i bussarna. Swebus* vann tex. upphandlingen om Arlanda mycket pga. att man satte in en helt ny vagnpark på 801´s linje. På samma sätt kunde KR-trafik ro hem 811, 639, 851, 852, 853, 854, 855, 857 i norra Uppland i helt nya bussar. När Upplands länstrafik ger trafiken till entreprenörerna borde man se inte bara till kvalité på bussar, utan även på hur stora bussarna är. Bergsbrunna buss och Skölds buss har små Mercedes- och Ivecobussar på en del av sina rutter, vilket passar alldeles utmärkt. Just därför hade det varit önskvärt om det vid framtida upphandling går att visa en budgetidé som ligger i botten på sitt anbud. Det skulle spara länets budget men även miljö. Naturen tar mycket stryk av tomma dieselbussar som spyr ut avgaser på sällantrafikerade linjer. På bussarna har vi ett biljettsystem som heter Almex och ett datachips som kallas ace. Upplands länstrafik får datauppgifterna via acen och kan se ända ned på lussebullenivå hur mycket trafik det är. De kan avläsa om hur många, var, vid vilken tidpunkt, ja allt går att få fram. Med tanke på detta är det därför vettlöst hur det kan få fortsätta med dessa oändliga turer med säten som gapar tomma.

Politiker sitter och styr i landstinget, då inte minst s-politiker som är i majoritet, och man bara undrar vilka prioriteringar som görs. Länstrafiken är ett område som politiker styr. Min fråga till Upplands länstrafik är hur informationen från acerna tas om hand och varför man inte gör något åt tomma turer. Det som dock slår mig efter att ha kört många linjer i vårt län, är hur tomt det är på vissa linjer. Jag har suttit och kört 804, 847, 851, 855 osv. En dag satt jag och körde 853 och 854 Gräsö utan en enda resenär under nästan 2 timmar. Vissa körningar är där bara ett par resandes. Samtidigt hör vi hur det sitter pensionärer och äter halva ägg till middag och att det är underbemannat både inom skola, vård och omsorg. Är det bra eller dåligt?

Jonas Dahlgren

* Swebus har bytt namn och heter idag Nobina. Nobina bildades 1997 genom att dåvarande Concordia Bus kom att förvärva Swebus ifrån Stagecoach.