Var god svara SJ.

Införd i Örnsköldsviks Allehanda 2002-02-28. Det går dåligt för SJ läser vi i tidningarna. SJ svarar med att höja priserna. Ett privat bolag hade sett till att minska antalet anställda, dra in på utgifter och göra en revidering av budgeten. När det går dåligt för SJ är det vi resenärer som straffas. Hur affärsmässigt är det? I SVT´s Plus 020212 var SJ´s pressansvarige med och diskuterade SJ´s pristablå. Plus avslöjade att sträckan Malmö – Sundsvall kostar 2250 kr och körs av SJ. Sträckan Luleå – Göteborg är ungefär lika lång men körs av Tågkompaniet. Den sträckan kostar 1200 kr!

Det märkliga var att SJ´s pressansvarige motiverar detta med att det var affärsmässigt! Resonemanget haltar och SJ blir svaret skyldigt. Vi vet alla att det varit en snöig vinter tidvis, men är detta ursäkten för SJ att bete sig hur som helst? Tågkompaniets tåg har ju drabbats av samma vinter, men hur kan deras priser vara hälften av vad SJ tar? Är det en överraskning för SJ att det kommer snö på vintrarna? Hur kan SJ, men mångårig erfarenhet i förhållande till Tågkompaniet ändå bli akterseglade av den senare vad gäller låga priser? Hur affärsmässigt är det? Varför privatiseras inte SJ? Var god svara SJ.

Jonas Dahlgren